11 Jun
11Jun

תוכן עניינים


* רקע - מאיפה בכלל התחלתי לחשוב על כל זה

* השינוי במודל העסקי של מכירת / בניית אתרים (נסיון אישי)

* השינוי במודל העסקי של חקלאות, ע"פ הסרטונים הנ"ל (כולל לינקים)

* השינוי במודל העסקי של פרסום ע"י מפורסמים (כולל לינקים)

* איך לפי זה הייתי מקים היום חוות כבשים שכובשת את ישראל

* איך אני הולך ליישם את כל זה בעסק שלי

* בונוס מחשבה מתוך זה - אג'נדת 2030-2050 החלק של משכורת בסיס גלובלית, למה זה לא אפשרי כעת, ולמה זה יתאפשר ע"י בינה מלאכותית, כתובנה מתוך השינויים בחקלאות ו/או אתרים

* מסקנה סופית אליך קורא יקר


רקע


לאחרונה ראיתי 2 סרטונים על חקלאות, האחד על איך לפתוח חוות פטריות, לגדל ולמכור פטריות, והשני חוות תרנגולות.

והפער ביניהם שמים וארץ, אני מרגיש בנח לתמוך בידיו של כל אחד שרוצה לפתוח חוות גידול פרטיות, ואני לא רואה סיבה לעודד מי שרוצה לפתוח חוות תרנגולות, שזה קצת יותר חווה סטנרדט.

ובעצם בסרטון היה חווה די מוצלחת, מפרנסת 2 משפחות ועוד עובדים. וזה גרם לי לחשוב על איך העולם השתנה, כי בעצם ברעיון אם אתה מוכר מוצר שהוא נצרך, אז אתה אמור פשוט להרויח כסף לא?

נניח אחד מוכר מים, תוספי תזונה, בגדים.

אבל יש עסקים שהרווחיות והתחרות הרגה את העסק, מכירת מחשבים, מכירת אתרי אינטרנט, ומסתבר מכירת ביצים. ותנו לי לפרט לכל מי שרוצה קצת דיבור עמוק על ביזנעס.



השינוי במודל העסקי של מכירת / בניית אתרים 


אז אני בתחום, ואני עושה גם אתרים, ואני אומר לכם מראש, מי שהולך לבנות אתרים כעסק לבניית אתרים, אין לו סיכוי. אני רואה בקבוצות פייס אנשים מפרסמים בניית אתר קומפלט חינם עד 500 שח. וגם לזה אין הזמנות, כי יותר ויותר אנשים עושים דף עסקי של פייס או אינסטא או תיק תוק בתור ה"אתר".

לא להתבלבל עם אפליקציות, כלומר לא אתר תוכן עם דפים, אלא שיש ממש לוגיקה, היוזר לוחץ על כפתורים ויש תהליך ואולי תשלום וכו, שם עדיין אפשר להרויח קצת על עצם הבנייה.

ברוב התחומים התחרות של קידום כ"כ קשה שאפילו המקדמים עצמם לא יודעים איך לעזור ללקוחות, ובטח לא הם לעצמם, וגם זה במחירים של 10 אשח לחודש התחלה. כי פחות מזה אין תוצאות.

פעם קידום היה אומר תעשה קצת תוכן, קצת דפים והכל עובד. היום אם אתה עורך דין אתה צריך לפחות 10 מילות מפתח כדי להצליח, נניח "עורך דין תעבורה מומחה לתאונות אופנוע בפתח תקווה", זה דוגמא ל8 מילים.

אבל אם העורך דין לא מבין את זה, וגם המקדם לא מבין את זה, אז איך אפשר לעזור לו?

אז ריבוי התחרות מייצר מציאות שהגדולים מחזיקים חזק את השוק והקטנים לא יכולים להכנס, מה שפעם היו אומרים "אוקיינוס אדום אוקיינוס כחול"

לחץ כאן כדי לראות סרטון שלי בנושא


אבל!

זה ממש לא אומר שאין עבודה, ושאין מה לעשות, והרבה פעמים הרבה להפך, זה אומר שהשוק כ"כ גדול שהפוטנציאל באוקיינוס הכחול, כלומר הנישה, גדול יותר מאי פעם, ולכן עו"ד שימתג את עצמו כמו לעיל לדוגמא, יכול להצליח בענק בתור עסק קטן וככה לגדול.


ויש דברים שפשוט צריך שינוי במודל, לדוגמא עם אתרים, אם פעם כל אתר מעפן היה 20 אשח, ועד לא מזמן אתר וורדפרס היה 5000 שח, היום האתר הוא בד"כ חינם, והכסף נמצא במעטפת מסביב, בד"כ אחסון או כתיבת תוכן.


והעולם לומד להתקדם במודלים הללו שהמוצר ה"עיקרי" הנ"ל הוא רק מוצר תמיכה, לדוגמא פעם היה קורסים דיגיטלים, היום זה לא מעניין, רוצים את המנטור, ולא ליעוץ, לליווי צמוד. ואז הקורס הוא כלי תומך.

אלכס הורמוזי בסרטון הזה שלו הביא דוגמא לחברה לבניית אתרים והוא הסביר שאמנם בניית האתר אפשר אפילו לתמחר עליו יותר או פחות, אבל מקורות הכסף האמיתיים הם פעילויות נוספות שאפשר לגבות עליהן מחיר חודשי קבוע, אפילו קטן, אבל זה מתחיל לייצר כסף:

* קהילה (שאלות ותשובות ועזרה)

* תמיכה ואחריות

* שרת ואחסון (ואבטחה)

* תוכנה (אם בונים איזה CRM נניח)

* עזרה בפרסום / שיווק / קידום אורגני/ממומן


השינוי הזה מתחולל גם בתחומים שכנים, אם פעם שרת או אחסון האתר זה אומר שהייתי קונה מחשב חזק הביתה, ושם לו קו אינטרנט חזק, אחכ זה הפך לחוות שרתים, שמספקים לי שרת, והיום יש ענן. כלומר אין ביזנס בשרתים בקטע של לשים 10 מחשבים בבית, ואפילו לא להקים חוות שרתים, אבל יש אחלה ביזנס בלהיות האיש שמתחזק שרתים וירטואלים, בזמן שיש את מיקרוסופט או אמאזון או אחרים שמתחזקים את ה"ברזלים" כולמר את המיקום הפיזי עם החומרה הפיזית.


לסיכום - שרתים הפך להיות עסק שממוקד בשירות וברטר (אני רוכש שרתים וירטואלים מחברה גדולה של ענן ומוכר אותם ברווח)

אתרים הפך להיות עסק שבו האתר הוא רק מוצר פרונט ואפילו חינמי והרווח הוא במוצרים עוטפים כגון אחסון קידום קהילה וכו.



השינוי במודל העסקי של חקלאות, ע"פ הסרטונים הנ"ל


הסרטון שמלמד איך לפתוח חוות פטריות

הסרטון שמלמד איך לפתוח חוות תרנגולות

אסכם מאוד בקצרה - לפתוח חוות פטריות זה ממש אחלה, הרווחים הם סביב ה50% שזה מצויין, וחוץ מחדר ממוזג ומדפים אתה לא צריך עוד תשתיות. קונים מעין שקיות עם נבטים (ה"גרעינים" של הפטריות) בתוך מעין עיסה (מבוסס על חיטה) ועם קצת מים זה גדל תוך 3-6 שבועות תלוי בפטרייה.

אתה אורז ומוכר.

בסרטון הוא לא השקיע שקל בפרסום, הלך לשווקי איכרים (איכרים עומדים ומוכרים סחורה ישירות ללקוח קצה), שם קצת על מדפים במכולות שכונתיות, קצת עסקאות עם מסעדות ופיצריות, וזהו. וכמובן אתר אינטרנט, ושם הוא גם עשה עסקת מינויים, עבור 10$ לחודש או שבוע מקבלים כל חודש או שבוע סלסלת פטריות מיקס, 

הוא מדווח ששנה רביעית הוא סגר במחזור של 200K$ וצפי השנה לפחות 250K$, זה מיליון שח מחזור, זה כמעט חצי מיליון רווח (יש עובדת, אז נניח 300 רווח, זה סביב 15-18 נטו לחודש).

כלומר, העסק פשוט, ברור, רווחי, יש שוק, ולא צריך להשתגע, "עסק ישר". גם לא עבודה קשה מדי, עם כל הכבוד לשים את השקיות על המדפים ואח"כ לקטוף ולארוז, הוא עובד יותר באוטו מאשר במחסן.


ככה אמור להראות עסק, והייתי מצפה שכל עסק חקלאי יהיה בסגנון הזה.

עכשיו אני מסתכל על ארה"ב כי בארץ לדוגמא, שחקרתי פעם חקלאות כי אני חולם על חוות כבשים, חלום בירושה מאבא שלי המתוק, אז בארץ הכל יותר קשה. 

בארץ חם, וכבשים זה חיה שאוהבת קור. אבל קור היינו רוסיה, לא גליל. לכן בארץ הן פחות פעילות (ופחות ילדים), פחות אוכלות (ופחות גדלות), וגם האדמה ללא דשא (גם בצפון לא כל השנה ירוק) וזה אומר עלויות אוכל מאוד מאוד גבוהות.

מעבר לכך כדי לגדול יש את מועצת החלב, מועדון קומוניסטי שאם אתה לא חבר בו אז אסור לך למכור יותר מאשר 60K ליטר חלב בשנה (בערך) שזה מתסכם ב5 פרות. ואז המדינה צריכה להחליט אם מייבאים בשר מחו"ל ואז מרוב שהוא זול אין לך שוק אפילו לבשר.

בקיצור, חוות כבשים/פרות בארץ קשה, הן בגלל המדינה, והן בגלל הארץ.

לעומת זאת הכרתי יהודי שטס לרומניה ותוך פחות מ10 שנים גדל מ50 ראשי בקר ל2500, ורק מוכר חלב, כלומר כ"כ קל שם, והוא אמר לי שקודם כל הפער בהוצאות האוכל קיצוני, וגם הפער בעלות הנדל"ן והשטח קיצוני. כלומר להגשים את החלום שלי זה או להיות ממש מליונר ולקחת חווה ולהפסיד עליה, או לפתוח אחת ברומניה...


בסרטון לעיל אז הם חלמו לגדל חיות, והם התחילו מ15 תרנגולות למכור ביצים, ובאמת מכרו את כל הביצים כל הזמן, רק משכנים וכאלו.

עכשיו, אני גידלתי פעם לכיף 3 תרנגולות. וגם הסתובבתי בחוות למיניהן, כולל חצרות. לגדל חיות שהן לא כלב או חתול זה עבודה קשה מאוד, לפחות פעם ביום אם לא 3 פעמים ביום לנקות אחריהן, זה ריח חזק מאוד (אני אוהב אבל לרוב האנשים זה מסריח), זה חיות שעושות על עצמן ללא הכרה, ובלתי אפשרי "לחנך" אותן, אז צריך כל הזמן תזוזה.

אז מי שלא אוהב לעבוד פיזית קשה ממש לפחות 7 ימים בשבוע, זה ממש לא בשבילו.

אבל שם 2 שותפים לא עצלנים הלכו על זה, ונהנים מכל רגע.


אז שלב ראשון של עוד תרנגולים = עוד ביצים והכל נמכר זה ממש אחלה וכיף. אבל ברגע שהם רצו לגדול התחילו הבעיות.

קודם כל צריך שטח, זה רכישה או שכירות (הם סגרו על שכירות). דבר שני זה מבנים, החיות האלו צריכות מבנים משלהן. זה ממש המון הוצאות.

דבר שני היקף העבודה הופך להיות אדיר, אם מקודם הם עשו את זה כתחביב (ואני בחום ממליץ לכולם), פתאום הם היו חייבים לעשות את זה יום שלם ועם עזרה נוספת.

זה בניגוד לפטריות שהיה לו שפע זמן בנתיים לעשות דברים אחרים, ותוך כדי לעשות אתר אינטרנט. אגב החברים האלו יש להם היום צוות של 3 אנשים שמתחזקים להם את המדיה הדיגיטלית, זה ממש המון עבודה, כלומר אם לי היה 3 אנשי דיגיטל כבר הייתי מיליונר פעמיים.


לבסוף כדי לייצר מציאות רווחית הם עשו מין מציאות שהגידול הוא תומך בזמן שהכסף הוא מהחנות, שהיא עצמה קיצ'ית כדי שאנשים יבואו, ואני אסביר את המרכיבים של העסק

* שטח ענק לגידול חיות (היום יש גם בקר ודבר אחר) => עשו מזה אטרקציה למבקרים + ארועים

* יש גם משחטה => מכירת עופות טריים/קפואים

* סופר גדול => כדי שאנשים יבואו, ורוב המוצרים שלהם סביב 20% רווח, שזה כלום כאשר יש עובדים, ויש להם מוקדי רווח גדולים יותר כגון יינות.

* קפה => מוכרים קפה


כלומר המודל שהם היום זה לגרום לאנשים לבוא לחווה כי זה ממש כיף, ולספק להם מעטפת של בית קפה וסופר ולשבת בחוץ ולראות חיות.

כלומר אני לא שומע חווה חקלאית propper (כמו שאמור להיות) אלא אני שומע מתחם ארועים/קניון כפרי.


ואז אני שואל את השאלה הפשוטה - אם אנשים קונים ביצים, שזה היה הרעיון המקורי, פשוט חוות תרנגולות וביצים, וביצים זה לא מוצר שקשה למכור, זה כמו מים, כולם צריכים ביצים וכל הזמן, אז למה היחס בין מחיר השוק למחיר הייצור הוא לא מספיק טוב כדי שיהיה עסק פשוט כמו הפטריות, קונים תרנגולות, עומלים לגדל, ומוכרים ביצים ברווח?


התשובה פה היא דומה לנושא השרתים מקודם, מה לעשות שבעידן התעשייתי שלנו יש אפשרות לגדל ביצים, או תרנגולים, או חיטה, וכו', בהקפים גדולים יותר, במקומות מתאימים יותר, עם כח אדם זול יותר ויותר מכונות, ובעצם לייצר מציאות שיש בשוק ביצים במחיר ממש יותר זול, (וחיטה וקמח ובשר וחלב וכו), ואנחנו הצרכנים בשמחה רצים למה שיותר זול? (וברור שאנחנו משלמים על זה מחיר, אבל עובדה שאנחנו לא מחליפים).


כלומר, כמו שאני לא יכול היום לעשות עסק רווחי ע"י לשים 5 מחשבים חזקים בבית עם קו חזק ולעשות אחסון, ככה אני לא יכול לעשות תרנגולות בלבד ולמכור ביצים ולהיות רווחי.

אני כן יכול או לעשות משהו סטייל ברטר, כלומר ללכת לחווה קיימת ולסגור איתו משהו, שהוא סופג הרבה עלויות, נניח הוא שטח ומבנה ואני רק חיות וטיפול.

ומה שלדעתי צריך להיות המודל הנכון היום זה סטייל הבניית אתרים, שאני עושה את החיות כמוצר פרונט, אמנם המוצר הזה דורש עבודה פיזית 24 שעות 6 ימים בשבוע, ולעיתים 7, אבל עדיין המהות של המוצר זה להביא אלי אנשים, אבל הכסף הוא במוצרים מסביב.

זה אומר נניח מנוי לביצים טריות כל יום ראשון, זה אומר קהילה, זה אומר סופר/פינת ישיבה (זולה טובה), זה אומר סופר/בית קפה/למכור דברים, פינת חי/אטרקציות, וכן הלאה. 

ולצערנו בניגוד לאתרים, שהכל זה לשים בשרתים ולנוח, כי אני לא עובד כל יום על כל אתר שאני מאחסן, בחלקאות היסוד זה המון עבודה קשה.


לסיכום - חלקאות אמנם יש מוצרים מאוד ספציפיים כגון פרטיות שזה עסק ישר, קל וכו, חלקאות קלאסית נעלמה מן העולם בדומה לאתרי אינטרנט, והיום חלקאות קלאסית יכול להיות מוצר תומך בעסק העיקרי.

אגב, כיוון שיותר ויותר חוות סובלות מכל הקטע הזה, ולכן לדוגמא שווקי איכרים בעלייה, אני מאמין שיהיה עוד שינוי משמעותי במודל של חוות חקלאיות בקרוב. (וכמובן לא בישראל שמגדלים לפי החוק אסור להם למכור ישירות לצרכן, והמגדלים של מוצרי פרימיום שורפים טונות של סחורה כדי לא ללמד את הישראלים שהם משלמים ביוקר עצום 15 שח לקילו אפרסקים שהם בעצם סוג ד, לכן חקלאית ישראל תשאר סוג ד או קומונה סינית שכבר קנו את רוב המחלבות).



השינוי במודל העסקי של פרסום ע"י מפורסמים


ממש בנושא הזה התחברתי לפודקאסט חדש, ראו סרטון

אז שם באמצע הוא מדבר על זה שפעם מפורסם היה איזה דוגמנית או כוכב כדורגל שהיה מצטלם פעמיים בשנה עם המוצר וזה היה כל הפרסום.

לעומת זאת היום עם כוכבי הרשת, הפרסונה בעצם צריך ממש להתחבר למוצר בתור שותף פעיל, עם או בלי אחוזים.

הוא מסביר שבעצם אם לוקחים פרסונה שיש לה קהל, אז צריך 3 דברים

* קהל בעל אמון גדול בפרסונה (לפעמים הקהל אביון או לא נותן אמון בפרסונה, או שזה ערוץ ללא פרסונה)

* התאמת מוצר לקהל (ערוץ בנושא טכנולוגיות לא יכול למכור מטרנה)

* יצירתיות בתוכן (בכללי, המפתח היום בדיגיטל זה היצירתיות יותר מאשר מימון)



ומצד שני כשיש כזה דבר אנשים בשנים בודדות מרימים עסקים לגדלים של עשרות ומאות מיליוני דולרים, וזה תמורת שותף/אחוזים, בניגוד להרבה שנים, עם עלות חד פעמים גבוהה לפרסום, והחזר קטן מאוד ביחס לפרסום. כלומר מודל WIN WIN מטורף.

אגב, לכן היום כל מי שיעשה ערוץ בכל נושא משעמם ועלוב וחסר כלכלה ככל שיהיה, כשיהיה לך 100K עוקבים מישהו ימצא אותך וייתן לך צק שמן. כי לכל דבר יש שוק. אגב מישהי הקימה ערוץ שהיא רק מצלמת את עצמה עושה כלים, לא מדברת, רואים כלים וידיים. יש כבר 500 עוקבים תוך שנה בלי שום פרסום.



איך לפי זה הייתי מקים היום חוות כבשים שכובשת את ישראל


בעצם הייתי מהיום הראשון מגדיר שנושא גידול הכבשים הוא רק מודל תמיכה במודל הכספי. המודל הכספי הוא סוג של "קניון" פיזי של מוצרי כבש

דבר ראשון הייתי מאלף את הכבשים להיות מאוד חברותיים, כדי שאנשים יבואו לשחק עם הכבשים. הייתי עושה זאת ע"י מכירה של אוכל טעים לכבשים שהם ירצו לבוא לבני האדם, וככה גם גורם לאורחים לממן את ההאכלה של הכבשים.

אגב, הייתי בודק אפשרות לבנות איזה hangar (מחסן) ענקי וממוזג חזק כדי לעודד פעילות בין הכבשים שיגדלו ויתרבו יותר, כל הנושא הזה דורש יותר חקירה.

נוסף על כך הייתי עושה זולה ענקית, סטייל בית קפה סתלבט, ודווקא בתחום הדשא, שהכבשים יבואו "להציק" וזה יהיה הקטע. ככה יבואו משפחות, לאכול וזה. כמובן צריך איזה איזון אז אולי אזור "נטול כבשים".

והעיקר - החנויות - הייתי עושה כניסה מתפצלת ל-5 צבעים לפי נושא, כל נושא זה חנות גדולה ועצמאית בפני עצמה. כמובן שאפשר לקחת כל נישה פה למכירה סיטונאית יותר ובאונליין וכו, אבל ממש הייתי עושה 5 אתרים, 5 ערוצי יוטיוב, וכו.

כמובל הכל עדה חרדית או הרב לנדאו ♥♥♥

* לבן - חנות אומנות בנושא כבשים, ציור, פיסול, וכו

* צהוב - חנות בנושא צמר, אומנות בצמר, טוויה (סדנאות), מוצרי צמר (סוודרים או בובות)

* כחול - חלבי, חלב, גבינות, כולל סדנאות.

* אדום - בשרי, כולל משחטה, כולל לאפשר לאנשים להכנס, לראות, להשתתף, לבחור את הכבש, ממש לעשות חוויה לחובבי הבשר עם לב בשרי יותר, ומי שלא, אז אפשר רק לקנות מהמדף.

* שחור - חנות אומנות בנושא עצמות כבש. אולי למכור ממש שלד כבש, פוחלץ כבש, כסאות/שטיחים מעור כבש, ראיתי מלא אומנות בעצמות כבש ממש, כלי נוי, כלי מטבח, וכו.



אולי מישהו יקרא את זה ויקדים אותי?

אני רוצה להיות מיליונר ולעשות כזה עם 10 מיליון שח, ולהרים אופרציה שתשאב את ישראל תוך חודשים.



איך אני הולך ליישם את כל זה בעסק שלי


אז דבר ראשון, טריק פסיכולוגי שעשיתי על עצמי ואני חולק איתך. במשך זמן רב חשבתי כל הזמן איך אני יוצא מהעסק של התכנות, כי אחרי 30 שנה מיציתי. ואכן היום רוב המוחלט של העבודה נעשית ע"י העובדים האהובים שלי, ואני יותר במעמד של "איש מכירות + ארכיטקט + ראש צוות".

במשך זמן מה חיפשתי אפיקים אחרים, ניסיתי להתקבל כאיש מכירות מן המניין במקומות אחרים, ניסיתי להיות ברוקר של יאכטות, ובאמת מאת השם יתברך תמיד כשניסיתי שינויים כאלו נכנס כל פעם פרוייקט יפה מאוד ורווחי מאוד, אז הבנתי את הרמז שהשם שלח לי, אני צריך להיות בעסק הזה.

ואז התחלתי להתעסק בייעוץ לעסקים קטנים, וכל הזמן חשבתי אולי אני אמצא עסק שאני יכול להכנס אליו שותף ולהיות אחראי רק על שיווק/יעוץ, ולגדול יחד, וכל עסק כאשר אתה נכנס אליו, במיוחד שהוא קטן, הדבר הראשון שאתה מגלה זה כמה עבודה עוד צריך לעשות בו לפני שאפשר באמת לגדול, וממש לא רציתי.

ואז נפל לי האסימון - אני מכיר עסק שמוכן להעסיק אותי בתור האיש שיווק שלו, ולשלם לי 100% מהרווח, העסק שלי. זה נשמע טריוויאלי ומשעשע, אבל כשאתה מרוכז בפרוייקט לפרוייקט אז זה רק משימות של תכנות. אבל כשהצלחתי לסדר שאת רוב המוחלט של משימות התכנות אני נותן לעובדים ואני רק חושב לעצמי איזה עצה שיווקית אני נותן לעסק תוכנה חדש שישלם לי על יעוץ, אז השינוי בכיס באמת מתחיל מהשינוי בראש.

וזה עובד יפה מאוד, ואני כבר הרבה זמן משקיע ולומד את נושא היוטיוב וזה עובד מעולה ויש עבודה מזה וזה מדהים!


אבל עדיין האופק שראיתי עד לאחרונה הוא עוד עבודות, עוד עובדים.... לכל היותר מנהל טוב שישחרר אותי לעוד יותר שיווק.

אבל פתאום קטלתי כמה דברים. דבר ראשון התחלתי לעבוד הרבה עם חברת נט סופורט net support שהם ממש אנשי סיסטם חזקים והם משלימים אותי כ"כ הרבה, וזה פתח לי עוד אפשרויות לעזור לעוד לקוחות, ופתאום אני רואה אופק למשהו גדול יותר בעתיד.


דבר שני ויותר עקרוני, אם בעצם הפרסום החזק היום הוא ע"י משפיעני רשת, אני יכול לעשות את היוטיוב שאני באמת אוהב, וזה לדבר על עסקים. ובעצם אני צריך ללטש עוד קצת מוצרי בסיס ושיווק בסיסי של המוצרים הבסיסיים שלנו, עולם האופיס 365, פורטלים, CRM, ועוד, אבל בתור משפיען עסקי אני "חובר" לחברה אחרת שאני משתף איתה פעולה והיא מוכרת.... מוצרי יסוד לעסקים כדלעיל!

ונחשו מה? בקצב הזה אולי יום אחד אני אוכל ממש להיות יעוץ עסקי רציני, לא של אלפי שקלים לפגישה, אלא כמו הגדולים באמת של עשרות אלפי דולרים לפגישה, כי יהיה בי מספיק אמון מתוך הערוץ שלי, וכ"ש שאוכל להביא מזה פרוייקטים גדולים לחברה שלי.


כלומר מודל ה"חברה עסקית" שחוברת ל"משפיען רשת" ומייצרת מכירות, אני יכול להחזיק את 2 הצדדים.



משכורת בסיס גלובלית, למה זה לא אפשרי כעת, ולמה זה יתאפשר ע"י בינה מלאכותית, כתובנה מתוך השינויים הנ"ל


משכורת בסיס גלובלית אומרת שאם ניתן משכורת מינימום שמספקת אוכל שכירות לכל אדם בעולם נפתור המון בעיות ולחץ, ובחו"ל נמנע את המציאות של הומלסים מסכנים מסוממים, ובאפריקה אנשים לא ימותו ברעב. הרעיון בבסיסו מאוד "אצילי". אבל יש בעיה פשוטה מאוד.

אם לא צריך לעבוד, מי יעבוד לייצר לנו את הלחם שנאכל?

ואם ניישם את זה נניח רק בארה"ב ונאכל אוכל מסין, אז ראינו בקורונה שעשו ניסוי כזה, אניפלציה אינסופית.

וכמובן אנשים בלי תעסוקה, עם או בלי כסף, הם אנשים והם יתחילו לריב יפה מאוד. גם פה בארץ שירותי האינטרנט לא נפלו אפילו 5 דקות בכל זמני המלחמה והקורונה והסגרים, אחרת יהיה פה רצח ואלימות כל יום כל היום.

אז הטענה שאנשים יהיהו פנויים ויעסקו באומנות היא יהירה וחולמנית.


אבל חשוב מזאת, היא כרגע בלתי ישימה, כי כאמור, מי יהיה חקלאי? מי יגדל אוכל? מי יתחזק את האינטרנט שלנו?


אז השאיפה היא שכמו המהפכה התעשייתית, מהפכת הבינה המלאכותית תביא אותנו למצב שיש מכונות וחברות AI שיוכלו ממש לתחזק חוות חקלאיות שלמות, כולל אריזה והכל, והם יעלו רק את מחיר האנרגיה, אבל גם חברת חשמל יהיה AI ללא עלות.


אז זה לגבי הפתרון ה"פיזי". כמו שהתעשיה היום מוזילה מוצרי אכילה ואינטרנט באופן כ"כ קיצוני שאנחנו יכולים לשבת בבתים גדולים (דירת 4 חדר זה "אחוזת הפריץ" לפני 200 שנה) עם מזגן וחשמל ולהתפרנס מלעשות יוטיוב, ככה היעילות תגדל עד כדי כך שבשביל מוצרי בסיס יהיה אפס עלות, ובעצם יוכלו לחלק כסף ללא הגבלה, ולא יהיה אינפלציה משמעותית, ומי שירצה שיעשה יותר.



מסקנה סופית אליך קורא יקר


אנחנו מבינים שמוצרי יסוד הולכים ומוזילים מיום ליום. מצד שני אנשים מתעשרים מיום ליום. גם אנשים עובדים פחות מיום ליום. אז איפה הכסף?

התשובה - ביצירתיות, ובעשייה. בעיקר ביצירתיות.

עדיין צריך הרבה עבודה קשה להקים עסק. רק שמרוב שכולם כ"כ עצלנים אפשר לעקוף את כולם הרבה הרבה יותר מהר מפעם.

אבל העיקר יצירתיות. המודלים הישנים כגון חקלאות ואתרים, והצרה היא שזה מה שמלמדים במכללות או קורסים, את מה ש"כולם מכירים" כי זה מוכר, אלו מודלים שלא מצליחים.

לעומת זאת כדאי לעקוב אחרי מי שמוצלח, ויש בשפע כאלו, ויש מודלים חדשים שהם מכרה זהב.

אם אתה קורא יקר, לא משנה באיזה עסק אתה נמצא, לך לך ותבקר מישהו שעושה אותו תחום ונישה ותלמד, תסתכל על מוצלחים אחרים ותלמד, ובאופן כללי תשקיע לפחות שעה ביום ללמוד ועוד שעה ביום איך לפתח את העסק, אין שום סיבה שלא תהיה עשיר ומיליונר, כי כסף יש לכולם ובשפע.






הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.